معــــــــــــماری فولــــــــــــدینگ
 
خونــــــــــــــه درختــــــی
 
 
یک شنبه 22 مرداد 1391برچسب:, :: 13:3 ::  نويسنده : samaneh

سایت مرکز گرد همایی کلمبوس در ایالت اهایو ، امریکا ؛از چهار طرف توسط لایه های مختلف خطوط ارتباطی حمل و نقل محاط شده است.( طرح : پیتر ایزنمن)

معماری فولدینگ یکی از سبک های مطرح در دهه پایانی قرن گذشته بود . فلسفه فولدینگ برای نخستین بار توسط فیلسوف فقید فرانسوی، ژیل دلوز مطرح شد . همچون ژاک دریدا از جمله فلاسفه مکتب پسا ساختارگرایی محسوب می شود . دلوز نیز مانند دریدا اساس اندیشه خود را بر زیر سوال بردن بینش مدرن و مکتب ساختارگرایی قرار داد. فلسفه دلوز یک فلسفه افلاطون ستیز و دکارت ستیز است . به عبارت دیگر می توان بیان نمود که فولدینگ یک طرح ضد دکارتی است .از نظر دلوز ، هستی از زیر بناهای عقل ریاضی استخراج نشده است . فلسفه فولدینگ منطق ارسطویی را نیز زیر سوال می برد . از نظر این فلسفه ، هیچ ارجحیتی در جهان وجود ندارد . زیر بنا و روبنا وجود ندارد . فولدینگ به دنبال تعدد است و می خواهد سلسله مراتب را از بین ببرد . این فلسفه در پی از بین بردن دو گانگی هاست .


 

خانه ایمندورف ، دوسلدورف ، آلمان (1993) .طراح : پیتر آیزنمن . فرم ساختمان بر اساس نیرو های موجود در سایت ، تداخل امواج رودخانه و ردیف های خانه های مسکونی شکل گرفته است .

 

 

 

معماری فولدینگ در مقیاس شهری در جایی بین زمینه گرایی و بیان گرایی قرار دارد. فرم های انعطاف پذیر نه به صورت کامل هندسی هستند و نه به شکل های دلبخواهی . در مقیاس شهر این لایه های تا شده و انعطاف پذیر نه نسبت به بافت مجاور خود بی تفاوتند و نه مطابق با آنند ، بلکه از شرایط محیطی بهره می جویند و آنها را در منطق پیچ خورده و منحنی خود جای می دهند .

گرگ لین در تعریف معماری فولدینگ می گوید : "فولدینگ یعنی تلفیق نمودن عوامل نا مربوط در یک مخلوط به هم پیوسته "
معماری فولدینگ معماری نئو باروک نیز نامیده می شود . در معماری باروک ، سبک های یونانی ، رومی ، شرقی ، رومانسک ، گوتیک و کلاسیک روی یکدیگر تا می شوند و کالبد بنا و سطوح مواج دیوارها نسبت به شرایط انعطاف پذیرند . همانگونه که در معماری فولدینگ انعطاف پذیری احجام و سطوح مختلف توسط تکنولوژی جدید ، که همان رایانه است ، انجام می شود . تکنولوژی رایانه قادر است بین دو شکل ، شکل های میا نی را برای انتقال نرم یکی به دیگری انجام دهد.

پیتر آیزنمن به عنوان بانی طرح فلسفه فولدینگ در حوزه معماری واژه” Weak Form " یا " فرم ضعیف " را مطرح کرده است . فرمی که قابل انعطاف است و خود را با شرایط محیطی وفق دهد .
آیزنمن در طرح خود برای مرکز گردهمایی کلمبوس ( 92-1990) موضوع اشاره شده ، در فوق را به صورت کالبد معماری نشان داده است . به طور کلی در اکثر شهرهای بزرگ آمریکا ساختمانی به نام مرکز گردهمایی وجود دارد. در این نوع ساختمان ها به صورت مستمر جلسات ، سخنرانی ها و نمایشگاهای مختلف از طرف اصناف ، سازمان ها و نهادهای گوناگون که موقعیت محلی ، ملی و یا بین المللی دارند برگذار می شود .
معماری ارگانیک نام دیگری است که می توان به معماری فولدینگ لقب داد ، زیرا ساختمان های ساخته شده به این سبک با توجه به شرایط محیطی شکل می گیرند و گسترش می یابند .

تا کنون در ایران هیچ ساختمانی به سبک فولدینگ ساخته نشده است . راسته های مجاور هم در بازار های سنتی ما ، نزدیک ترین شکل کالبدی با مفهوم فولدینگ هستند .

 

یکی از موارد کلیدی در مباحث مطرح شده توسط دلوز ، افقی گرایی است . دلوز به همراه یار هم فکر خود ، فیلیکس گاتاری ، مقاله ای به نام ( ریزوم ) در سال 1976 در پاریس منتشد کرد . این موضوع در کتاب هزار سطح صاف (1980) به صورت کامل تر توسط این دو مطرح گردید . ریزم گیاهی است بر خلاف سایر گیاهان، ساقه آن به صورت افقی و در زیر خاک رشد می کند ، برگ های آن خارج از خاک است . با قطع بخشی از ساقه آن ، این گیاه از بین نمی رود، بلکه از همانجا در زیر خاک گسترش می یابد و جوانه های تازه ایجاد می کند .

بحث فولدینگ در معماری از اوایل دهه 1990 مطرح شد و به تدریج اکثر معماران نامدار سبک دیکانستراکشن مانند پیتر ایزنمن ، فرنک گهری ، زاها حدید و حتی معمار مدرنیست فیلیپ جانسون به این سمت گرایش پیدا کردند . از دیگر معماران و نظریه پردازان سبک فولدینگ می توان از بهرام شیردل ، جفری کیپنیز ، گرگ لین و چارلز جنکز نام برد . همانند دیکانستراکشن خاستگاه فلسفه فولدینگ در فرانسه و معماری فولدینگ در آمریکا بوده است .

این معماران در کارهای جدید خود پیچیدگی را با وحدت یا تقابل نشان نمی دهند بلکه به صورت نرم و انعطاف پذیر ، پیچیدگی ها و گوناگونی های مختلف را در هم می آمیزند . هویت و خصوصیت هر یک از این عوامل در نهایت حفظ می شود مانند لایه های درونی زمین که تحت فشارهای خارجی تغییر شکل می دهند ، در عین این که خصوصیات خود را حفظ می کنند.

صندلی های چوبی خم شده ، طراح : فرانک گهری ، لایه های سازه هر صندلی بر اساس موقعیت تغییر شکل داده شده است . این لایه ها در کنار هم عملکرد یک صندلی را برآورد می کنند .

 

 


نظرات شما عزیزان:

نازنین
ساعت8:53---7 آبان 1391
ممنون .عکسا خیلی عالی بود

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







درباره وبلاگ


به جمع ی مشــــــــــت بچه معمــــــــار خوش اومــــــــدی
آخرین مطالب
آرشيو وبلاگ
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
سلام بیاییــــــــــــد به ویلاگ خودتـــــــــــون ضرر نمــــــــــیکنی..





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 4
بازدید ماه : 113
بازدید کل : 53151
تعداد مطالب : 15
تعداد نظرات : 11
تعداد آنلاین : 1